Monday 25 November 2013

Parentcraft Class






Assalamualaikum..

Hi there!

This time Mama nak share about our experience attending Parentcraft Class as preparation nak jadi parents kan, Biasa lah first baby masih blur dan tak banyak info keibubapaan dan juga idea pasal labour experience.
So, Mama and Papa decided to attend this class on 24th Nov 2014, lil baby 33 weeks 4 days at KPJ Specialist Kajang.

Ini adalah tentatif Parentcraft Class



Memang seronok join class ni macam-macam information kita boleh dapat. Memang lah kita boleh google, tapi bila dapat direct info dan direct tips ni rasa lebih meaningful. Paling fun masa exercises tu lah kan. Ye la sebab praktikal so of course la mengantok semua hilang. Tapi x mengantok pon sebenarnya sebab semangat nak dapat ilmu baru *padahal duduk barisan depan dekat ngan speaker oi*

By the way, KPJ Kajang is encouraging Mommies to fully breastfeed their babies. So they keep on reminding us about that. They also share about tips about milk booster. Malas nak salin, kita snap pic je. Jom kita praktik kan mana yang boleh. Mama memang berniat dalam hati nak breastfeed anak sampai 2 tahun, Semoga Allah memurahkan rezeki kita bab tu ye anak.

Tips & recipes dari pelbagai kaum di Malaysia. Boleh lah amalkan mana yang sesuai.





Masa session bersama Phisio, dia ada ajar juga teknik-teknik pernafasan yang betul sewaktu proses bersalin yang mana Mama rasa penting sangat. Dan juga beberapa exercise yang boleh diamalkan semasa pregnant dan  post pregnancy.

Mama-to-be in action. Semangat ini yang kita mau! ;P






Lastly, Sister Jusliana ada bawa semua parents-to-be untuk ward tour kat sini. Sister tunjukkan labour room yang akan digunakan sewaktu nak bersalin nanti. Gambar kat bawah adalah antara labour room yang sempat Mama snap. Cantik. Ye, memang sangat cantik dan cute. ada pelbagai theme. Kita boleh lah pilih nanti kita nak yang mana ikut availability. Mama suka yang kaler hijau tu..harap ada lah rezeki kita nak dapat bilik tu nanti ye anak.. Untuk ward pulak, pon cantik tapi Mama snap pic single room saja la pulak.


Labour room 

Ini single room. After selesai proses labour para ibu akan ditempatkan dalam wad masing-masing.  

Overall I think the class was conducted well.. InsyaAllah, kalau takde aral melintang,  MamaPapa decided untuk memilih KPJ Kajang untuk bersalin nanti. Banyak pros nya memilih KPJ Kajang, antaranya dekat dengan rumah about 21 km, no toll and kemungkinan nak jumpa jem tu kurang la. Kalo dari segi tak best nya maybe kalo peak time parking susah sikit dekat sini. Tapi setakat ni PapaMama dapat je parking.

Dapat goodies bag!

No comments:

Post a Comment